Het is zover! Vandaag wordt de woning die jij verkoopt of aankoopt officieel overgedragen. We nemen je stap voor stap mee en leggen je uit hoe zo’n dag verloopt.

- Eindinspectie: Voordat partijen (koper en verkoper) naar de notaris gaan om de woning over te dragen, vindt er een eindinspectie plaats. Hierbij wordt gekeken of de woning netjes wordt opgeleverd en of er geen gebreken zijn. Ons kantoor is altijd aanwezig bij zo’n inspectie en we leggen alle bevindingen vast in een inspectieformulier: Ook noteren we de meterstanden, die we na afloop naar partijen sturen. De inspectie vindt meestal een uur voor de overdracht plaats, mits de notaris in de buurt is.
- Notaris: Bij de notaris tekenen partijen de eigendomsakte. Andere namen voor deze akte zijn ook wel transportakte, leveringsakte of bewijs van eigendom. Ook de hypotheekakte – het officiële document dat hoort bij de afgesloten hypotheek – wordt op dat moment getekend.
- Sleuteloverdracht: Als alle documenten getekend zijn overhandigt de verkoper de sleutels aan de koper. Feest!
- Inschrijven registers: De notaris zorgt voor het inschrijven van de transportakte en hypotheekakte in de daarvoor bestemde registers (het Kadaster). De eigendomsoverdracht is dan een feit.